Perhatian

Kunjungi EkELEH.com......

Kasihan!! Tak Dapat Bezakan Antara Al Quran Dan Azan

>> 12 August 2011

8 komen:

Anonymous Saturday, August 13, 2011 12:34:00 AM  

semasa Gerakan memerintah,isu ni tak timbul...mana berani org kafir main isu A.Islam,tp skrag mrka berani kerana org Islam sendiri berdiri diblkg mereka..agak2 le bro..tolenransi biar bertempat...bacaan Alquran kan elok,lebih2 lagi memperlihatkan keagongan Allah dikumandangkan,ni tafsir hadis ikut kepentingan politik,DAP baru gertak sikit dah kecut telo...

Anonymous Saturday, August 13, 2011 1:30:00 AM  

Nie satu lagi tak faham hukum....fiqh sirah....azan memang boleh berkumandang cuma tak pakai pembesar suara.....lain kali baca sampai habis dulu.....jangan dok komen tak tentu hala

Anonymous Saturday, August 13, 2011 1:36:00 AM  

pasang al-quran tetap jugak ramai yg tak pergi ke masjid.....lena tidur jerr......hahahha

Anonymous Saturday, August 13, 2011 1:49:00 AM  

Kepada yang membantah, elok la pi mengaji dulu...biar kemas sikit ilmu tu. Mufti lebih arif. Ust. Ismail Kamus dah lama sentuh tentang bab ni. sila baca:


Ustaz Ismail Kamus: Kesilapan / Ketidak Kesempurnaan - Best. !!
Kesilapan / Ketidak kesempurnaan dalam Ibadat & Amalan
Sejak sekolah rendah hinggalah sekarang, penceramah yg paling diminati
dan dikagumi ialah Dato' Ismail Kamus..tak pernah jemu mendengar ceramah
beliau..
Berikut adalah bahagian ke-3 himpunan kesilapan / ketidak kesempurnaan
dalam ibadat yg dipetik daripada ceramah2 beliau:

1. [b]Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak
makan kenduri, kita akan menolak..dengan alasan kita sedang
berpuasa..sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapat pahala puasa
penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik
utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri ersebut..kerana
memperkenankan jemputan itu lebih utama daripada kita meneruskan puasa[/b]
[b]sunat tersebut[/b]...hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahala lebih..takkan
tak nak?

2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja..hukum
solat, puasa, haji dijaga sepenuhnya.. [b]tetapi hukum2 yg lain langsung
tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba, rasuah, dan sebagainya.
Islam itu syumul (menyeluruh).[/b]

3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan
Subuh) dan dilaungkan kuat2 speaker tu sampai satu kampung
dengar...kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azan dah bunyi
dah.[b].HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang
di sekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit,[/b]
[b]orang yg tidur semula selepas bangun tahajjud, dsb...[/b]buat apa nak kacau
mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agama adalah azan Subuh
sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagi
sekampung dengar...rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat
bala...Sebenarnya kalau kita sedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan
sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab
menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau
nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan
tu cukuplah..tak payah lama2...sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke
masjid..Kalau ada AJK masjid yg baca n i, please advise..

4. [b]Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah
disediakan, makanlah dulu..ini kerana bimbang kita tak khusyuk dalam
sembahyang nanti..[/b]begitu juga jika kita terlalu mengantuk, tidurlah dulu
baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..

5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul
ihram..kadang2 angkat takbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk
niat jugak..itu cumalah gangguan syaitan sahaja..memang ada syaitan yg
tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratul iham
sahaja..
pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri...Berkenaan
dengan niat pula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan
dalam hati sahaja..jika dibaca, itu yg menyebabkan susah nak masuk sebab
panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut:
[b]Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah
sah disisi Allah, tapi kemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan
takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua itu akan menyebabkan solat anda
menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskan solat
dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan[/b]
[b]solat yang terbatal..[/b]Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga..J adi
kesimpulannya, make yourself firm & confident ketika takbir
seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikan
syaitan..


Abu Adam

azmie Saturday, August 13, 2011 4:00:00 AM  

anon, hg dok penang ka? biasa dok di area bayan baru/bkt jambui? sapa kata benda azan ni tak penah jd isu?

Anonymous Saturday, August 13, 2011 5:35:00 AM  

tapi Nabi tak suruh pun baca quran pakai keset.. di masjidilharam pun orang tak baca quran pakai mic sebelum subuh.. baca sendiri sendiri je... takde kena mengena dgn DAP pun... NABI TAK BUAT KERJA KERJA YG MENGGANGGU ORANG LAIN... Islam tu sangat indah..

Islam Itu Syumul Saturday, August 13, 2011 4:49:00 PM  

Apabila yang Jahil turut memberikan komen ttg hal agama, maka TERSERLAHlah kejahilannya..Kasihan doh..

Anonymous Sunday, August 14, 2011 7:55:00 AM  

itula kalau tak mengikuti perkembangan semasa, fatwa yang di keluarkan pun tak tahu atau buat tak tahu atau memang jahil sangat. sebelum komen tu baca dulu sampai habis, cari fatwa berkenaan isu tersebut. Ada sebab fatwa dikeluarkan atas sesuatu isu, kaji la bro.. jangan main hentam kromo je, ko tu kan islam..jangan kerana ko join parti, ko setuju apa kaum ko kata..
malula nanti..

  © Autumn Leaves

Kembali Atas