Perhatian

Kunjungi EkELEH.com......

40 Ulama Muda, Angka 40 Cerita P.Ramlee

>> 26 June 2010

3 komen:

mz Saturday, June 26, 2010 3:02:00 AM  

bro; aku ade pandangan lain berkanaan merka2 ini-semua yg masuk adalah golongan

muda yg dipanggil salaf dan Dicop wahabi oleh golongan ulama konservatif.

mereka masuk umno sebab penarik dan penolak

faktor penarik- asal mereka adalah pendakwah bebas (dan aku pasti dlm

pilihanraya mereka sokong pas).tp sebab dicop wahabi dan tak jadi ahli umno

mereka dikenakan tindakan@tak bg tauliah oleh jabtan agama islam negeri selain

perlis dan kelantan(sbb takyah tauliah).jadi utk teruskan dakwah dkt masjid

direct kpd umum terpaksalah masuk umno. Tgk nanti jais mungkin akan bg

tauliah.hehe

faktor Penolak- bukan shj di negeri bn selain perlis mereka dihalang , dinegeri

PR juga dihalang.cth selangor-jais yg halang tp itu tak ada hal lagi.sebab

sejarh masjid/surau dekat selangor ni walaupun jais halang tp kalau ajk

masjid-atau surau masih panggil bg kuliah, masih lagi boleh jalan. Tp sejak

akhir2 ini, ajk masjid sendiri enggan membenarkan mereka bg kuliah lagi. Cth

dkt surau aku dkt shah alam-semua yg dicop wahabi tidak lagi dipanggil bg

kuliah selepas ajk masjid bertukar tangan kepada golongan konservatif..

Kesimpulannya: tak masuk umno-mereka takleh bg kuliah. negeri pr atau ajk surau

bawah pr pon tolak mereka-takde pilihan lain melainkan masuk umno-at least

boleh bg kuliah kat surau lagi..kalau tak langsung tak boleh- sebab golongan

konservatif dlm pas pon tolak mereka. dan yg rugi sebenarnya PAS dan PR

juga..disebabkan sebilangan golongan konservatif pas tak boleh berbeza

pandangan- bg aku memang ade golongan yg dicop wahabi yga agak eksterm-sama

juga yg sunni ni-ada gak yg eksterm- tp ramai gak yg pemikiran

sederhana.sepatutnya berlapang dada- sekrg org dah lari..sape yg rugi??dan mcm

biasa golongan konservatif eksterm peduli ape pasal hal ni-sbb bg mereka,

mereka saja yg betul.. aku open, yg baik aku ambil semua..:).. walaupun aku tak agreed mereka masuk umno-tp strategise wise mereka takde pilihan sbenarnya..

Lan Iisma Saturday, June 26, 2010 8:22:00 AM  

Terima kasih Bro.....
Bernas pandangan anda.....

UstazK Tuesday, June 29, 2010 8:15:00 AM  

wahabi masuk dalam kerajaan lagi bahaya. di mana-mana ada wahabi umat Islam akan porak peranda. kalau dah memang sesat kenapa kita nak bela lagi.

  © Autumn Leaves

Kembali Atas